Тази година Богдан Симеонов, който е възможно да помните от статиите му за ембиънт и експериментална електроника във Фонотеката, издаде своя дебют „Equivalence”. Мини албумът се появи на касета и дигитално за лейбъла Amek Collective. Те ще закрият годината с една последна Шумна неделя, на която, в компанията на унгарско-сръбския, но базиран в София проект savmart и дрон триото Шентов, Симитчиев, Луканов, Богдан Симеонов ще направи своя концертен дебют. По този повод искахме да обърнем отново внимание на неговото първо издание и го поканихме вместо да му задаваме въпроси да разкаже сам за всяко от петте парчета в албума. Слушаме и се потапяме по-долу.
Щеше ми се албумът да започне ударно и малко безпощадно. В „syzygy“ ни въвежда синт, прекаран през много ефекти (дисторшън, ривърб, гранулатор), който свири в различни диапазони. Неговият звук постепенно се разлива и на преден план се появява пиано, което заземява космическото интро, докато отзад все още кипят шумни вълни от звук. Името на трака идва от термин в астрономията, който означава поредица от космически обекти, които се намират в права линия, например по време на слънчево затъмнение. Музикално има бегла препратка с начина, по който космическите обекти, в частност Слънцето и Луната, причиняват приливите и отливите.
[bandcamp width=100% height=120 album=344881450 size=large bgcol=ffffff linkcol=0687f5 tracklist=false artwork=small track=2098496156]
В „beautiful, clumsy and new“ използвам същите инструменти, но вече пречистени от целия шум. Доста залагам на мелодиите, мисля че ембиънтът трябва да е или интензивен и шумен или мелодичен (или и двете!), да бъде по-директен и афектиращ. Тракът е своеобразно продължение на „syzygy” и в края се появяват познати елементи, които затварят цикъла. В ретроспект осъзнавам, че има някаква наративност в тези два трака, но не съм го мислил по този начин, когато съм ги правил. Повечето пъти просто работя по дадено парче докато не прозвучи добре, без да го концептуализирам много. Може би по-късно се появяват такива иманентни структури.
[bandcamp width=100% height=120 album=344881450 size=large bgcol=ffffff linkcol=0687f5 tracklist=false artwork=small track=1627118353]
Исках да направя нещо хем футуристично, хем архаично, и затова в „eversion“ комбинирах синт и струни, свирещи в хармония, която е доста православна и в стила Tintinnabuli на Арво Пярт. Използвах палитра от синтове, вокали и ударни (всъщност единствената перкусия в албума), които на пръв поглед не биха си паснали. Експериментирах доста с компресията и някои от ефектите се получиха в следствие на грешки и инциденти, чието звучене ми хареса.
[bandcamp width=100% height=120 album=344881450 size=large bgcol=ffffff linkcol=0687f5 tracklist=false artwork=small track=2484310348]
В средата на албума откриваме „in the space of reasons“, който всъщност хронологично направих пръв. Той до голяма степен избистри естетиката, ръководеща албума. Синтезаторът, който звучи в средата на парчето, е всъщност мелодична линия, която е преминала през абсурдни количества дисторшън и после филтрирана през хармоничен филтър – харесва ми да прекалявам с някой ефект и после да намеря начин да го балансирам чрез друг. Името идва от философско понятие, което ме вдъхнови, защото илюстрира идеята, че много неща формират пространства – било то музикални, каузални, дискурсивни, или дори такива, съставени от други пространства (в математиката се наричат moduli spaces). Мисля, че това е емблематично за ембиънта, тъй като дори самото име на жанра има пространствено съдържание.
[bandcamp width=100% height=120 album=344881450 size=large bgcol=ffffff linkcol=0687f5 tracklist=false artwork=small track=4206378217]
Подобно на „eversion“, в „suite spectrale“ комбинирам архаични и футуристични елементи. Взех различни мидита с мадригали на Палестрина и Джезуалдо, и направих мелодии с тях, които после контрастирах с един тежък, процесиран бас, като някаква осъвременена версия на контрапункт. Докато в „eversion“ използвах православното звучене на Арво Пярт, тук мисля, че се получи по-готическо. Името е игра на думи. От една страна тракът е буквално спектрална сюита (в смисъла на спектралната музика), а от друга „suite spectrale“ на френски означава спектрална поредица, което е обект в алгебричната топология.
[bandcamp width=100% height=120 album=344881450 size=large bgcol=ffffff linkcol=0687f5 tracklist=false artwork=small track=1781537600]
Едноименният трак „equivalence” е доста пасторален, за разлика от другата част на албума. Впрочем, тази дуалност в звученето повлия и на визуалната идентичност на албума, който има две корици – една на дигиталната версия и една на касетката. Oт музикална гледна точка, в него съм използвал само два-три инструмента; една мелодия, която мина през много спектрални и грануларни трансформации на различни нива; един звук, който за мен символизира комета или падаща звезда (реално е камбана с дилей, която съм обърнал наобратно); както и завършващото пиано. Като цяло се стремя да работя пестеливо, от гледна точка на изходния материал, да използвам само по няколко идеи наведнъж и после да ги разширявам и разслоявам, като така се получава консистентност в звученето.
[bandcamp width=100% height=120 album=344881450 size=large bgcol=ffffff linkcol=0687f5 tracklist=false artwork=small track=44382920]
На 18 декември чуйте Богдан Симеонов на живо в Koncept Space, София. Началото е точно в 20:00 ч., а входът е свободно дарение. Повече информация за събитието ще откриете тук.