IDM Night with Patrik Lechner

За пръв път чух името Patrik Lechner преди около седмица. Тогава Петко Танчев от Мелформатор ми каза, че негов човек от Виена идва към София за аудио-визуален уъркшоп в НХА, в който двамата ще говорят на тема Live, Max и TouchDesigner – такива софтуери, от които нищо не разбирам.

Както ми предстоеше да науча, Patrik е човек с доста енергия и уъркшопът не му е достатъчен като занимание в България. “Сигурен съм, че някъде в София има място, където няколко човека стоят и слушат странни нойз звуци. Искам да го открия.” Освен че искаше да го открие, искаше и да пуска там. Не съм сигурен, че мястото отговаря най-точно на описанието, но няколко дни по-късно уредихме дата за Ателието.

Patrik започва да прави музика, когато е на 16 г. Това е първото изречение от анотациите за него, които могат да се намерят онлайн. Това, което не пише в тях е: “Китара за €40 и прекалено много трева, това беше началото.” Естествено за възрастта, първоначално свири в пънк банди, след това и в “псевдо джаз импро нойз” групи. Докато един ден щастието го сблъсква с лейбъла Warp – Boards of Canada, Autechre, Aphex Twin. Младият Patrik превключва на електроника.

“Интересно ми е да създавам нови звуци. Затова почти никога не работя с готови семпли или записи. Освен това повечето звуци, които използвам идват от синтезатори, които сам си правя.”

Както стана ясно в началото, Patrik се занимава и с аудио, и с визия, така че стигаме до втората дума. Той се запалва наистина много по генеративни визуализации, когато вижда видеото на Alex Rutterford за Gantz Graf на Autechre (Rutterford прави и видеото за Go To Sleep на Radiohead).

Напоследък често става въпрос за генеративни визуализации (най-пресен пример – Max Cooper), но така и не схващам съвсем идеята, затова моля Patrik да ми обясни като на дете. “Най-прост пример: Правиш 3D кутия и задаваш следното – ако аудиото е високо, кутията става голяма, ако е тихо, кутията става малка. И след това започваш да се заиграваш с формули. Генеративен е много тренди дума напоследък. Въпросът е да създадеш нещо, например програмираш система, което изплюва образи. Идеята е, че не контролираш всеки детайл както когато рисуваш. Но ти създаваш общата картинка, правилата. И после гледаш дали нещо ще излезе или пък не.”

В случая с долното видео, Patrik първо прави музиката, а след това пише код, който анализира звуците и създава образите. “Въпросът е да не се изгубиш в техническата част и да забравиш, че си искал да правиш музика”

Откакто се занимава с цялата тази работа Patrik е имал аудио-визуални участия горе-долу във всички краища на света – Австрия, Мексико, Италия, Германия, Дубай, Канада и Китай. В Шанхай прекарва цели три месеца, докато е на 22 г. Избран е да представя Австрия на Световното експо там през 2010 г. с още няколко класически и електронни артисти, които трябва да работят по съвместната музика на композитора Alexander Wagendristel и техно продуцентката Susanne Kirchmayr. Скоба – не знам дали помните, но тогава павилионът на България се състоеше от народни носии и чакрък за към 5 млн. лв. ама това е за друг път.

“Всъщност изпълнявах музиката на Wagendristel и Kirchmayr в продължение на около седмица, а после започнах да импровизирам с нойз. Китайците не се изкефиха много.”

Секунда за жълтата ни рубрика – там той се запознава с приятелката си, която е българка – изненада! Тя е музикант, базиран във Виена и свири на цигулка в различни оркестри, квартети и една рок банда. На въпросът ми към Patrik какви думи е научил на български покрай нея, той написа: “towa e taina”. Бива.

Първият ден от уъркшопа, който ще води заедно с Петко, е именно днес и след края му Patrik се насочва към Ателието, за да пуска IDM и да си поговори с желаещите на развален български за генеративни визуализации или за това как преподава аудио програмиране и изкуства в два университета, или за книгата му по същата тема, или за участието му в две компании за аудио. Както вече казах – човек с доста енергия.

IDM Night With Patrik Lechner започва в 22 ч. За съжаление няма да има визуализации, заради малкото време, с което Patrik разполага. Входът е свободен, а бутилка Гларус е под 5 лв. Ателието е в безистена на Цар Самуил 50, до бул. Стамболийски.

Тук е Facebook събитието.

Последни статии

Iliyan Tomov – Internally Unbalanced

Burial & Four Tet & Thom Yorke – Her Revolution / His Rope

Middle Sky Boom & AckerMan – Temp Goes High

Nils Frahm – Fundamental Values